Piiblikoolis uuriti 1. Moosese raamatut

Avaldatud 20.4.2018

Aprilli keskel oli kõigil piiblihuvilistel põhjust Tartusse sõita, kus toimus järjekordne piiblikooli nädalavahetus. 14. ja 15. aprillil oli Tartu koguduses külas Newboldi kolledži endine Vana Testamendi vanemõppejõud dr Laurence Turner. Kuigi ta on tänaseks emerituuri suundunud, on ta endiselt hinnatud kõneleja ja kirjutaja, kes panustab praegu uue adventkoguduse piiblikommentaari kirjutamisse.

Piiblikooli fookuses oli 1. Moosese raamatu esimesed 11 peatükki. Tegemist on jutustustega, mis on suuremale osale adventkoguduse liikmetest nõnda tuttavad, et on keerukas leida viisi, kuidas saaks neid värske pilguga lugeda. Dr Turneri loengud aga andsid kõigile väärtusliku võimaluse neisse lugudesse uuesti süveneda ning leida sealt tuttavate elementide kõrval nii mõndagi uut ja huvitavat. Esimesel loengupäeval keskenduti loomisloole ja kõrbepühamu võrdlemisele universumi ning Eedeni aiaga, nende vastastikusele sümbolismile. Loomisloos oli esikohal küsimus “mida ütlesid need lood nende esmastele kuuljatele algses kontekstis?” Võrdlesime piibellikku loomislugu Sumeri, Babüloonia ja Egiptuse loomisjutustustega ning leidsime terve rea olulisi erinevusi: Vana Testamendi lugu räägib igavesti kestvast Jumalast, kes loob kaosest korda, kes loob ilma pingutuseta, kes valitseb nii aja kui ka ruumi üle ning kelle silmis on inimestel eriline väärtus. Seejärel leidsime üles piiblitekstid, kus kirjeldatakse kõrbepühamu loomist, kasutades samu termineid mida 1. peatükis maailma loomisegi puhul. Pühapäeval viis dr Turner meid edasi veeuputuse ja Paabeli torni loo juurde, demonstreerides veeuputuse loo ülesehitust appi võttes ilmekalt, kuidas selle jutustuse keskseks sõnumiks oli Jumala arm Noa vastu. Samuti vaatasime paralleele veeuputuse ja loomisloo vahel, tõdedes, et mõlemas jutustuses on esiplaanil kaose ja korra teemad. Viimasena käsitles lektor genealoogiate teemat, näidates, et need on 1. Moosese raamatus väga korrapärased ja isegi skemaatilised. Nendest ilmneb selgelt teoloogiline tõdemus, et Jumal kontrollib täielikult inimajalugu. Samas räägivad nende genealoogiate vahel olevad jutustused ilmekalt sellest, et Jumala kontrollitavas ajaloos on iga indiviid oma otsustes ja tegudes täiesti vaba.  

Piiblikoolis käinud Edna Tuvi meenutab: “Algsete plaanide kohaselt pidin olema need päevad Riias naistekongressil, aga viimasel hetkel otsustatud muutus kinkis võimaluse kuulata piiblikooli loenguid Tartus. Nautisin juba hingamispäevahommikust jutlust ja ootasin põnevusega loenguid. Saime jälgida teemade kaupa tööd piiblitekstiga, samm-sammult avanesid erinevad kihid neis ammu teada peatükkides. Lektor juhtis kuulajad teksti põhjal sõnastama selle kirjapanemise mõtet ja eesmärki ning see oli aina sama: Jumal valitseb nii aega kui ruumi, Ta tegutseb plaanipäraselt ja inimeste jaoks parimal viisil, Tema eesmärk on päästa. Mulle andis mõtteainet veeuputuse loo kiastilise ülesehituse skeem, millest oli näha, et nii enne kui kohe pärast veeuputust oli patt platsis, ja sellest saab teha vaid ühe järelduse: karistus ei lahenda patu probleemi ja päästmine on puhas arm.”

Liidu isikliku töö osakonna juht Mervi Kalmus on rõõmus: “Sellele nädalavahetusele tagasi vaadates on südames rõõm! Mulle meeldis väga see, kuidas meie õppejõud näitas, et teoloogia võib olla ühtaegu lihtne ja sügav. Ma loodan, et see seminar innustab meid kõiki Piiblit veel enam sügavuti uurima.”

Jaga Facebookis
Vaata seotud teemal
Loe seotud teemal
Veel samast rubriigist
Rubriigid
RSS
Veel huvitavat