Hingamispäeva õppetund

Avaldatud 25.10.2017, rubriik Päeva sõna

Aga naised, kes olid Jeesusega koos tulnud Galileast, läksid kaasa ja vaatasid hauakambrit ja seda, kuidas tema ihu sinna pandi. Siis nad pöördusid tagasi ning panid valmis lõhnarohte ja mürri. Ja hingamispäeval puhkasid nad käsu järgi. Luuka 23:55, 56

Luukas eristub teistest evangeeliumikirjutajatest sellega, et räägib meile, kuidas Jeesuse jüngrid puhkasid ristilöömisele järgnenud hingamispäeval „käsu järgi“. Siin leiame teema, mis kulgeb läbi kahe raamatu, mille on Piiblile andnud selle ainus paganlik autor.

Seesuguseid märkusi võiks oodata näiteks Matteuselt, kes kirjutas juutidele. Kuid Matteusel polnud vaja rõhutada hingamispäeva usklike kogukonnale, kes olid selles suhtes niigi liiga jäigad. Tema lugejaskond vajas hoopis õppetundi, kuidas seda päeva pidada (vt Mt 12:1−12).

Kuid Luukal oli teistsugune probleem. Tal oli vaja rõhutada hingamispäeva kristlaskonnale, kes koosnes suurel osal inimestest, kel polnud tugevat hingamispäeva tausta. Seetõttu tõstab ta esile fakti, et Jeesuse järelkäijad järgisid ustavalt esimest kristliku ajastu hingamispäeva. Ja selle käigus teeb Luukas üksikasjalikult selgeks, missugusest päevast ta räägib. Ta rõhutab tõsiasja, et Jeesus löödi risti reedel (Lk 23:54), puhkas laupäevasel hingamispäeval (salm 56) ja äratati üles pühapäeval, nädala esimesel päeval (Lk 24:1−6).

See pole ainus juhtum, kus Luukas ilmutab huvi selle ainsa käsu vastu, mis algab sõnadega „pea meeles“ (2Ms 20:8). Juba varem oli ta esile toonud fakti, et Jeesusel endal oli harjumus pidada hingamispäeva (Lk 4:16). Seda võib mõistagi oodata, sest Jeesus oli juut. Kuid väide, et jüngrid puhkasid hingamispäeval, näitab selgelt, et Kristus ei andnud oma maapealse elu ajal mingit vastupidist õpetust.

Luuka sihikindlus seitsmenda päeva hingamispäeva rõhutamisel jätkub Apostlite tegude raamatus, kus ta kujutab apostleid pidevalt hingamispäeval jumalat teenimas, mitte pühapäeval (vt nt Ap 13:14, 42, 44; 17:2; 18:4), isegi kui koguduse moodustamiseks polnud piisavalt juute (Ap 16:13).

Pagan Luukast inspireeriti esitama hingamispäeva pidamist nii, nagu ükski Uue Testamendi juudist autor ei teinud. Tema jaoks oli see tõesti päev, mida pidi rõhutama ja meeles pidama suures osas mittejuutidest koosnev kogudus, kellele ta kirjutas. Ta ei tea ühestki teisest teenimise päevast, välja arvatud see, mis on antud „käsu järgi“.

Jaga Facebookis