Rõõmusõnum Patmoselt

Avaldatud 22.2.2012, rubriik Päeva sõna

„Kuid mul on pisut sinu vastu: sinu juures on neid, kes peavad kinni Bileami õpetusest, kes õpetas Baalakit panema Iisraeli laste ette püünispaela: sööma ebajumalate ohvreid ning hoorama. Nõndasamuti on sinulgi nikolaiitide õpetusest kinnipidajaid.” (Ilm 2:14, 15)

Ilmselt hoidsid mõned Pergamoni koguduse liikmed kinni sar-nastest õpetustest nagu Bileami omad. Nii nagu Bileam, püüdsid nad teisi oma ideedega kõrvale juhtida. Siin on mainitud ka nikolaiitide õpetust. Sõna nikolaiit kreekakeelne tüvi nikolaos tä-hendab see, kes vallutab inimesi; heebreakeelne nimi Bileam tähendab see, kes neelab inimesi. Need kaks terminit, kuigi pärit erinevatest keeltest, tähendavad sisuliselt üht ja sama.

Kui Moabi kuningas nägi iisraellasi tulemas, mõistis ta, et Iis-raeli Jumal on liiga võimas, et tema armee võitu saaks. Siis tuli kuningas Baalakile hea mõte. Ta leiab nende Jumala tõelise proh-veti, kes neaks rahvast. Siis jätab nende jumalus nad ehk maha ja Baalak saavutab lahingus võidu.

Kuulnud Bileamist, saatis Baalak tema juurde oma esndaja sõ-numiga: „Moabi kuningas pakub sulle suure summa raha, kui sa tuled ja nead Iisraeli.” Ahnevõitu prohvet võttis ettepaneku vastu, hoolimata Jumala hukkamõistust.

Teel Moabi poole pidas Bileam oma kuulsa vestluse eesliga. Vaatamata jumalikule vihjele sellest, et ta on valel teel, jätkas Bileam oma teekonda ja püüdis Iisraeli needa. Kuid needuste asemel tulid tema huulilt õnnistused. Kuningas, kes oli prohveti palganud, oli raevunud (vt 4Ms 22–24).

Bileami sõnum kuningale oli: „Ma olen Jehoova prohvet ja saan öelda vaid seda, mida Tema minu suhu paneb.” Hoolimata sellest, mida Bileam tegi, ei saanud ta Iisraeli needa ja seega ei saanud ta ka raha. Siis tuli tal suurepärane mõte.

„Kui me suudaksime Iisraeli nende Jumalast eemale juhtida,” tegi ta ettepaneku, „hülgaks Jumal nad ja siis saaksid sa neid la-hingus võita.” Selle kuratliku plaani osana kasutas Bileam pagan-like pidustuste lummust ja seksuaalset ebamoraalsust, et meelitada suur osa iisraellasi pattu tegema ebajumalatele ohverdatud toidu ja seksuaalse ebamoraalsusega. Jumal võttiski oma kaitse Iisraelilt ära ja suur katk hävitas nende seast paljud (vt 4Ms 25 ja 31:16).

Bileami lugu illustreerib meie sõltuvust Jumala kaitsest. Patud, mis näivad meile nii süütud, on hävituslike tagajärgedega, kui nende kaudu õnnestub meid Jumalast eraldada. Pergamoni kogu-dus õigustas end oma kompromissides, asetades end suurde ohtu.

Issand, aita mul mõista oma igapäevaste tegude tagajärgi ja nende eest vastust kanda.
Jaga Facebookis