Rõõmusõnum Patmoselt

Avaldatud 15.2.2012, rubriik Päeva sõna

„Ma tean su viletsust ja vaesust – kuid sa oled rikas – ning nende teotamist, kes ütlevad end olevat juudid, kuid ei ole seda, vaid on saatana sünagoog.” (Ilm 2:9)

Tänasest salmist tuleb esile, et koguduse suhted Smürna juuti-dega olid keerulised. Kogudus oli hädaohus. Teisel sajandil eeldas Rooma impeerium, et kõik peale juutide kummardaksid impe-raatorit. Võimud vabastasid juudid sellest kohustusest austusest nende religiooni vanuse vastu. Kuna roomlased pidasid varakrist-lasi ja juute tavaliselt samaks, pääsesid esimesed tagakiusamisest.

Juutidel oli põhjus, miks nad tahtsid kristlastega seostamise suhtes ettevaatlikud olla. Kakskümmend viis aastat tagasi ärgitas juutide apokalüptiline elevus roomlasi hävitama Jeruusalemma ja templi, jättes endast maha tuhanded surnud. Oli selge, et juutide privileegid selles riigis oleksid hetkega tühistatud, kui kristlaste jutud Messiast oleksid roomlastes kahtlusi tekitanud.

Ajal, mil Johannes kirjutas Ilmutusraamatu, olid juudi kogu-konna ja Smürna kohalike juhtide vahel teatud pinged. Kui krist-lastest juudid rääkisid Jeesusest kui Messiast ja maailma lõpust, muutis see olukorra veel keerulisemaks. Me peaksime mõistma sõna teotamine laimamise tähenduses. Ajalooallikad väidavad, et esimese sajandi Smürnas oleks võinud mitmel korral käiku minna selline stsenaarium.

Oletagem, et Jason oli kristlane ja sünagoogi liige. Naaber Theudasele, kes oli mittekristlasest juut, ei olnud Jason kunagi meeldinud. Tema „hullud ideed” häbistasid juute nende pagana-test naabrite silmis. Ühel päeval avastab Theudas, et Jasoni kitsed on oma aiast jälle välja saanud ja tallanud ära tema hinnatud ro-dodendronid. Viha ajel „teavitab” ja kohalikke võime, et Jason on impeeriumi vaenlane, kuid jäänud siiani märkamatuks, kuna ta on maskeerinud ennast juudiks. Siis esitab ta tõendeid Jasoni eba-juutlike ideede kohta.

Rooma võimud ei otsinud sel ajal kristlasi, aga kui neile anti teatud süüdistus, siis nad pidid asja uurima. Sel ei pidanud olema seost märkamatuks jäänud revolutsionääridega. Kui nad oleksid küsitlenud Jasoni naabreid, oleksid nad üsna pea avastanud, et selle kodaniku kohta puudus süüdistus. Kui Jason ei meeldinud juudi kogukonnale ja nad oleksid toetanud Theudase väidet, et Jason ei ole õige juut, oleks hukkamine tõenäoline.

Pärast selliseid intsidente on mõistetav, et kristlased hakkasid arvama, et juudid nagu Theudas ei ole õiged juudid, vaid Saatana tööriistad.

Issand, ilmuta oma ligiolu kõigile kristlastele, kes on praegu maailmas tagakiusamise ja teotamise ohvrid. Näita mulle viise, kuidas mina saaksin neid julgustada ja toetada.
Jaga Facebookis