Lahknevad mõtted jumalikust Kristusest

Avaldatud 10.1.2017, rubriik Päeva sõna

Tema ise [Jeesus Kristus] on enne kõike ja kõik püsib koos temas. Kiri koloslastele 1:17

Meie tänases salmis on kaks rabavat väidet Jeesuse kohta. Esiteks, Ta eksisteeris „enne kõike“. Ta eksisteeris ajas nii kaugele tagasi, kui suudame ette kujutada. Kuna pole olnud aega, mil Teda ei eksisteerinud. Tema eksistents on Isa ja Vaimuga kooseksisteerimine. Jeesus võis inimesena elada vaid 33 aastat, kuid see lühike periood on Tema igavese olemise ajajoonel vaevu täpike.

Teine väide on samavõrra hämmastav. Jeesus mitte üksnes ei eksisteerinud „enne kõike“, vaid „kõik püsib koos temas“. Seda mõtet tuleb lugeda eelmise salmi kontekstis, mis väidab, et „tema läbi on loodud kõik, mis on taevais ja maa peal, mis on nähtav ja nähtamatu, olgu troonid või ülemused, olgu valitsused või meelevallad − kõik on loodud tema läbi ja tema poole“ (Kl 1:16).

Pane tähele, kui jõuliselt esineb salmides 16 ja 17 sõna kõik.

„Tema läbi on loodud kõik.“

Jeesus eksisteeris „enne kõike“.

„Kõik on loodud tema läbi ja tema poole.“

„Kõik püsib koos temas.“

Selle neljanda punkti tähendus on, et Kristus pole üksnes kõige eksisteeriva Looja, vaid ka selle ülalhoidja. Ta ei kutsunud pelgalt kõike esile, vaid hoiab seda iga hetk alal.

Paulus ei oleks saanud jumalikust Kristusest jõulisemate sõnadega pilti maalida. „Aga,“ võib keegi küsida, „mida tähendab siis salm 15, mis väidab selgelt ja kindlalt, et Kristus on „kogu loodu esmasündinu“?“

See on väga hea küsimus, eriti seetõttu, et läbi kristliku aja on paljud kasutanud seda salmi püüdmaks näidata, et Kristus oli loodud olevus ja mitte täielikult jumalik, õõnestades nii Kolmainsuse õpetust.

Siinkohal tuleb uurida esmasündinu piibellikku kontseptsiooni. Kuigi see võib viidata sünnijärjekorrale, on ilmselge, et see ei tähenda seda salmi Kl 1:17, Jh 1:1 ja veel paljude Kristuse jumalikkusest kõnelevate kirjakohtade kontekstis. Pigem tähendab esmasündinu läbi kogu Piibli tähtsuselt esimest. Seda illustreerivad korduvalt nii tavaliste kui ka kuninglike perekondade esmasündinute au ja amet. Järelikult annab Paulus siin Kristusele kõrgeima positsiooni. Seejärel jätkab ta selle seisuse illustreerimist Kl 1:16 ja 17.

Jaga Facebookis