Seaduse täiendamine 1

Avaldatud 6.3.2017, rubriik Päeva sõna

Te olete k3uulnud, et muistsele põlvele on öeldud: Sa ei tohi tappa! ja igaüks, kes tapab, peab minema kohtu alla. Aga mina ütlen teile: Igaüks, kes oma venna peale vihastab, peab minema kohtu alla. Matteuse 5:21, 22

Salmiga Matteuse 5:21 oleme jõudnud esimese illustratsioonini kuuest, mis näitavad, kuidas peab meie õigus olema kirjatundjate ja variseride omast suurem (salm 20). Neis kuues näites täiendab Jeesus seaduse tähendust (salm 17).

Iga näite puhul on tavapärased sõnad „te olete kuulnud, et on öeldud“ ja „aga mina ütlen teile“. Esialgse ütluse autorid olid niisugused juudi juhid nagu kirjatundjad ja variserid, kes olid võtnud Jumala Vana Testamendi seaduse ning loonud suulise traditsiooni, et seda seadust kaitsta ja inimeste elu jaoks kohaldada. Need juudi juhid olid püüdnud üldiselt siiralt muuta seadust tähendusrikkaks, kuid siirus ei kaitsnud neid eksimise eest.

Seepärast lisab Jeesus siin „aga mina ütlen“. Need sõnad on kriitilise tähtsusega nii Matteuse 5:21−48 kui ka kogu mäejutluse mõistmisel. Nendega kuulutab Jeesus ennast seaduse tähenduse autoriks. Kuid Ta ei toetanud oma õpetust teiste arvamusele. Vastupidi, Ta oli seaduse autor. Ta ei käsitle seda pelgalt kui õpetaja, vaid kui seaduseandja, See, kes tunneb seaduse kõrgust ja sügavust, sest Ta on Jumal, kes selle üleüldse välja andis.

Asja käigus kummutab Ta variseride lähenemisviisi seadusele. Variserid, nagu Jeesus demonstreeris, olid seadusetähes suurepärased, kuid selle vaimsuses vaesed. Nad olid sisimas perfektsionistid ning kõik, mida perfektsionistid vajavad, on käsud ja keelud. Kui nad tahavad seadusele perfektselt kuuletuda, peavad nad seda kärpima, et seadus oleks teostatav. Kõigi aegade variserid on teinud seda, määratledes hoolikalt, mis on patt. Nende jaoks oli patt teod.

Kuid Jeesus lükkab kõik seesugused katsed ümber. Ta keeldub mängimast variseride mängu ja läheb seadusetähe välisest küljest kaugemale, sissepoole, vaimuliku eesmärgini. Niisiis juhtis Ta tähelepanu, et peamine probleem ei ole tegu, vaid selle taga peituv mõte ja hoiak. Sellega purustas Jeesus nii oma aja kui ka meie aja variseride hõlpsasti tekkida võiva perfektsionismi.

Issand taevas, aita mul mõista seaduse täielikku tähendust oma südames, mitte üksnes selle välist kesta!

Jaga Facebookis