Jeesuse tegelik tähtsus

Avaldatud 6.2.2017, rubriik Päeva sõna

Vaata, see on Jumala Tall, kes kannab ära maailma patu. Johannese 1:29

Jeesuse kohta on väga mitmeti öeldud, kuid ükski ütlus pole olnud tabavam ega olulisem kui Ristija Johannese lühike lause, kui Ta nägi Jeesust tulemas: „Vaata, see on Jumala Tall, kes kannab ära maailma patu.“ Järgmisel päeval nimetas ta Teda taas Jumala Talleks (salm 36).

See väljend ei pruugi meie jaoks 21. sajandil eriti palju tähendada. Mitmed meist pole kunagi reaalset lammast näinudki. Ja keegi meist pole kunagi ühtki lammast ohverdanud. Kuid Johannese kuulajate jaoks oli see väljend tähendusrikas.

Nende mõtted läksid Jeruusalemma templile, kogudusetelgile kõrbes ja Kolmandale Moosese raamatule, mille järgi on süütu talle ohverdamine peamiseks ettetähenduseks sündmustele, mis toimusid viimaks Kolgatal, kus Jeesus suri „üheainsa ohvrina“ (Hb 10:10, 14) kui tõeline Jumala Tall kogu inimkonna päästmiseks.

Vana Testamendi ohvrisüsteem oli oma olemuselt asenduslik. Patused tõid oma ohvrilooma Issanda ette, panid oma käed looma pea peale ja tunnistasid patud üles, kandes need sel kombel sümboolselt üle loomale, kes pidi surema ohvrina nende asemel.

Tundub, et aja jooksul kaotas ohvrisüsteemi tähendus oma täieliku mõju iisraellaste üle, kui rohke kordamine nüristas nende tundlikkuse toimuva suhtes. Kuid Aadama ja Eeva jaoks, kes polnud kunagi surma näinud, pidi mõju olema hävitav. Lamba kaelal läbilõigatud arterite iga tuige kandis endas mõjuvõimsat sõnumit, et „patu palk on surm“, et lammas pidi surema nende asemel ja nende pattude pärast.

Kui meie, kaasaaegsete, jaoks on seesugune õpetamine jälestatav, siis mõelgem, kui palju enam on seda Uue Testamendi õpetus, et Jeesus, igavene Jumal, on Jumala Tall, kes suri, et võtta „ära maailma patud“. Selle verevalamise reaalsus on aluseks kõigile uues Testamendis leiduvatele päästemetafooridele, kaasa arvatud lunastus (Ef 1:7), õigeksmõistmine (Rm 5:9), lepitus (Kl 1:20), pattude kustutamine (Rm 3:25) ja puhastamine (Hb 9:23).

Johannese õpetus, et Jeesus on „Jumala Tall, kes kannab ära maailma patu“, moodustab evangeeliumi ja kristluse aluse.

Ilma Talleta oleksime ikka veel kadunud oma pattudes ja määratud surma, mille Tema võttis enda peale. Tänu Jumalale Talle eest!

Jaga Facebookis