Sillaehitamise eeskuju

Avaldatud 5.4.2017, rubriik Päeva sõna

Samaaria külast tuli naine vett ammutama. Jeesus ütles talle: „Anna mulle juua!“ Aga tema jüngrid olid läinud külasse toitu ostma. Siis Samaaria naine ütles talle: „Kuidas! Sina, kes oled juut, küsid juua minult, Samaaria naiselt?“ Juudid väldivad ju iga kokkupuudet samaarlastega. Johannese 4:7−9

Apostel Johannes armastab häid lugusid. Tema esimene lugu oli Nikodeemosest, rikkas juudi ülemast. See siin on samaarlasest heidikust. Nende lugude tegelastel pole peaaegu midagi ühist. Koos hoiab neid fakt, et Jeesus „teadis, mis oli inimeses“ (Jh 2:25). Mõlemad lood illustreerivad seda tõde.

Johannese 4. peatüki tegevuspaik on Samaaria maakond, mis ulatus Jeesuse ajal kiiluna juutide alade, lõuna pool asuva Juudamaa ja põhja pool asuva Galilea, vahele. Nende kahe poliitilise üksuse vahel, mis hoolisid tohutult religioossest ja rassilisest puhtusest, oli Samaaria, maa, mis oli kõike muud kui puhas. Nii selle elanikud kui ka religioon olid segu juutidest ja paganatest. Seetõttu ei tahtnud juudid teha mingit tegemist samaarlastega, kes olid rohkem kui tahtlikud poolehoidu tagasi võitma. Tüüpilisel Lähis-Ida kombel oli juutide ja samaarlaste vahel olnud terav tüli rohkem kui 400 aastat.

Ja siis peatub Jeesus puhkama, sel ajal kui Tema jüngrid lähevad eemale midagi süüa otsima. Ootamise ajal tuleb keskpäeval Samaaria naine Jaakobi kaevule vett võtma. Sel hetkel teeb Jeesus midagi mõeldamatut – Ta palub naiselt teenet.

See tegu iseenesest räägib Jeesusest tohutult palju. Esiteks näitab see Tema inimlikkust. Ta tundis nälga ja janu nagu meiegi. See on oluline evangeeliumis, mis rõhutab enamasti Tema jumalikkust. Teiseks näitab see, et Temas oli midagi niisugust, et naine ei eiranud Teda ega põgenenud Tema juurest. Naine tajus, et see inimene oli südamlik ja kaastundlik.

Kolmandaks, Jeesus oli sillaehitaja, kes oli valmis ületama oma aja ja koha viha ja eelarvamusi. Kuid see barjääride lõhkumine ei tähendanud üksnes rasside­vahelisi barjääre, vaid ka ajastu sotsiaalsete tavade barjääre. Juudi õpetajatel ei olnud lubatud avalikult naisterahvaga kõneleda, liiatigi siis veel kurikuulsa naisega. See paistab selgelt naise vastusest: „Sina, kes oled juut, küsid juua minult, Samaaria naiselt?“ Ennekuulmatu! Aga siin leiame meie Issanda näitamas, et Jumal armastab maailma mitte üksnes teoorias, vaid ka praktikas.

Kuidas on lugu minuga? Kas ma olen sillaehitaja nagu mu Issand? Kui mitte, siis miks?

Jaga Facebookis