Üle kõige

Avaldatud 4.1.2021, rubriik Päeva sõna

Enne kui mäed sündisid ja kui maa ja maailm loodi, oled sina, Jumal, igavesest igavesti. Psalmid 90:2

On üks vana lugu karjapoisist, kes oli nii tark, et kuningas laskis ta tuua lossi. „Mitu sekundit on igavikus?“ küsis kuningas karjapoisilt. „Siit kaugel,“ vastas poiss,“ on üks teemantmägi. See on üks tund kõrge, üks tund lai, üks tund sügav ning ulatub üks tund maa sisse. Iga saja aasta tagant tuleb väike lind sellele mäele oma nokka teritama. Kui ta lõpuks on kogu mäe ära kulutanud, siis on igavikust möödunud esimene sekund.“

Igavik on väga pikk aeg. Meil, kelle jaoks on algus ja lõpp määratletud, on raske ette kujutada, mida mõeldakse Piiblis sõna „igavene“ all. Me sünnime, elame mõned lühikesed aastad (loodetavasti õnnelikult) ja siis sureme. Jumalaga ei ole nii. Piiblis öeldakse, et Temal ei ole algust ega lõppu.

Dorion Sagan ütles oma kuulsast teadlasest isa Carl Sagani kohta: „Minu isa uskus Spinoza ja Einsteini Jumalat, mitte Jumalat looduse taga, vaid kui loodust, sellega võrdväärset.“4* Teoloogid ja filosoofid nimetaksid seda vaadet panteismiks, uskumuseks, et Jumal ei ole isikuline olevus, kes eksisteerib loodust eraldi, vaid Teda peetakse Tema looduga samaks. Panteism oli osaliselt dr John Harvey Kelloggi languse taga, kes 1897. aastal oma kõnes pealkirjaga „Jumal looduses“ hüüatas: „Mis imeline mõte, et see võimas Jumal, kes hoiab kogu universumi korras, on meie sees!“ 1899. aastal ütles ta: „[Toit] on söömiseks püha. See tuleneb faktist, et Jumal on kõiges.“5** 

Psalmist ei olnud ilmselgelt panteist. Jumal eksisteeris enne loomist, igavikust alates, ning Ta eksisteerib edasi ka pärast seda, kui loodu lõpeb, igavese ajani. Ta on alati olemas olnud ja Ta jääb alatiseks.

Pole kahtlust, et Jumala sõrmejälgi leidub kõikjal sellele planeedil. Loodu ilmutab hämmastavalt Tema iseloomu; inimkond on tehtud Tema näo järgi. Kuid Looja Jumal on loodust eraldi ja sellest kõrgemal. See arusaamine tõrjub üsna inimlikku kiusatust mõelda endast kui Jumalast.

4 * Lynn Margulis, Dorion Sagan, „Dazzla Gradually: Reflections on the Nature of Nature“ (White River Junction, VT: Chelsea Green Publishing, 2007), lk 415, 416, Kindle.
5 ** Arthur White, „Ellen G. White“, 5. kd, „The Early Elmshaven Years: 1900−1905“ (Washington, DC: Review and Herald ®, 1981), lk 282, 285.

Jaga Facebookis