Valitsevaist normidest erinev Johannes

Avaldatud 3.2.2017, rubriik Päeva sõna

Nõnda nagu on kirjutatud prohvet Jesaja raamatus: „Vaata, ma saadan sinu palge eele oma käskjala, kes valmistab su teed. Hüüdja hääl on kõrbes: Valmistage Issandale tee, tehke tasaseks tema teerajad!”, ... nii sündis, et Ristija Johannes oli kõrbes ja kuulutas meeleparandusristimist pattude andeksandmiseks. Ja tema juurde läks kogu Juudamaa ja kõik Jeruusalemma linna rahvas ning kui nad olid oma patud üles tunnistanud, ristis Johannes nad Jordani jões. Ja Johannese riided olid kaamelikarvadest ja ta niuete ümber oli nahkvöö ning ta sõi rohutirtse ja metsmett. Markuse 1:2−6

Ristija Johannes ei olnud tavaline keskmine inimene. Seesama kirjeldus maalib portree temast kui inimesest, kes protestib senise olukorra vastu. Linna luksust vältides elas ta karmis kõrbes Surnumere lähedal, ta oli loobunud peentest rõivastest ning sõi rohutirtse ja metsmett. Rohutirtsude koha pealt ei saa päris kindel olla, sest siin kasutatud kreekakeelsel sõnal on kaks võimalikku tähendust. See võis olla kas rohutirtsutaoline putukas, mida 3. Moosese 11:22, 23 puhtaks kuulutas või jaanikaunapuu vili, mida kasutasid toiduks kõige vaesemad inimesed. Aga ükskõik, mida see sõna täpselt tähendab, Pühakiri esitleb Ristija Johannest kui valitsevatest normidest erinevat revolutsionääri.

Hoolimata oma veidrusest või äkki just tänu sellele suutis ta köita rahvahulki kuulama sõnumit patukahetsusest, patutunnistamisest, kuningriigi saabumisest ja vajadusest ristimise järele. Markus ütleb, et „tema juurde läks kogu Juudamaa ja kõik Jeruusalemma linna rahvas“. „Kogu“ ei tähenda muidugi absoluutselt kõiki, kuid see näitab, et sel karmil mehel kõrbes oli suur mõju mitte ainult rahvale, vaid ka juudi juhtidele Esimese sajandi juudi ajaloolane Josephus räägib, et Johannese mõju tundis isegi Heroodes, „kes kartis, et rahvas võib selle suure mõju tõttu, mis Johannesel nende üle oli, tõsta ta võimule ja hakata mässama“. („Antiquities“, 18.5.2)

Kuid prohvetit ei huvitanud Heroodese troon. Ta soovis tema hinge. Igaüks, kes oli Ristija Johannest näinud või kuulnud, ei saanud tema kohta muud arvata, kui et ta on valitsevaist normidest erinev. Ta mitte üksnes ei näinud seesugune välja, vaid tal oli ka selline sõnum – just niisugune, mida on 21. sajandil vaja sama palju kui 1. sajandil.

Enne selle sõnumi uurimist peame täheldama, et Markus esitleb seda mõjuvõimsat jutlustajat, kes kuulutas Jumala riigi uuest ajastust, Vana Testamendi tsitaadiga, andes sellega märku, et kristlus ei ole uus religioon, vaid on välja kujunenud judaismist. Jeesus ja Tema sõnum ei ole pärast juudi rahva ebaõnnestunud plaani tagantjärele tekkinud mõte, vaid seaduse ja prohvetite täitumine. Tema on Messias, kellest on ette kuulutatud Pühakirja esimestest lehekülgedest alates. Jumala plaan on toiminud minevikus õigesti ja samamoodi on see ka tulevikus.

Jaga Facebookis