Ta ootab – väljas

Avaldatud 3.1.2021, rubriik Päeva sõna

Tema nähtamatu olemus, tema jäädav vägi ja jumalikkus on ju maailma loomisest peale nähtav, kui mõeldakse tema tehtule, nii et nad ei saa endid vabandada. Kiri roomlastele 1:20

Inglise kirikumees William Paley on tänapäeval ilmselt kõige paremini teada oma jutustusega kellassepast. „Oletame, et sa kõnnid ringi,“ rääkis ta, „ja leiad maast kella. Sa uurid seda, imetled selle osade üksikasjalikku keerulist omavahelist seotust. … Sa ei mõtleks kindlasti, et selline imestusväärne asi on iseenesest tekkinud.“ Ta selgitas, et samamoodi on loodusega: miski nii keeruline nagu universum ei saanud kuidagi iseenesest tekkida.

Keskaja teoloog Aquino Thomas väitis kreeka filosoofide töödele tuginedes, et kuna kõigel on põhjus, siis peab universumi olema esile kutsunud miski, millel ei ole põhjust, teisisõnu Looja.

Praegune uusateistide liikumine ei ole sellise mõtteviisiga rahul. Näiteks lahkunud Christopher Hitchens väitis oma (traagilisel kombel) menukas raamatus „God Is Not Great“ („Jumal ei ole suur“), et „valmistaja või looja postulaat tekitab üksnes vastuseta küsimuse selle kohta, kes valmistas valmistaja või lõi looja“2*. Sam Harris, üks ateismi niinimetatud neljast ratsanikust, nõustub selle mõttega: „Looja mõiste kujutab endast määratu  tagasimineku kohest probleemi. Kui Jumal lõi universumi, siis mis lõi Jumala?“3**

Paljude uskmatute jaoks tundub see Pauluse kaitse vastuväide ümberlükkamatuna: kui keerulised asjad nõuavad loojat ja Jumal on ülimalt keeruline, kes siis lõi Tema?

See on ekslik eeldus, sest määratluse järgi ei ole Jumal loodu, vaid looja „Missugune kaunis kunstiteos!“ õhkab keegi, kellele näidatakse Rembrandti maali. „See on nii detailne, nii keeruline! Ei tea, kes maalis Rembrandti?“

See on tobedus: Rembrandt on maalikunstnik, mitte maal. Jumal on igavene Looja, mitte loodu. Kuigi Tema töö ilmutab selgelt Tema eksistentsi ja peegeldab Tema olemust, ei ole Ta oma tööga identne. Ta on sellest kõrgem ja teistsugune. Ateistid on tahtmatult langenud samasse lõksu vanaaja paganatega: „[Me] ei tohi arvata, et jumalus on kulla või hõbeda või kivi sarnane või nagu inimeste oskuse ja kujutluse loodud,“ meenutas Paulus oma kuulajatele Ateenas (Apostlite teod 17:29).

2 * Christopher Hitchens, „God Is Not Great: How Religion Poisons Everything“ (New York: Grand Central Publishing, 2007), lk 120, Kindle.
3 ** Sam Harris, „Letter to a Christian Nation“ (NewYork: Knopf Doubleday, 2006), lk 651, 652, Kindle.

Jaga Facebookis