„Tema alandas sind ja laskis sind nälgida, ja ta söötis sind mannaga, mida ei tundnud sina ega su vanemad, et teha sulle teatavaks, et inimene ei ela üksnes leivast, vaid inimene elab kõigest, mis lähtub Issanda suust.“
...inimene elab kõigest, mis lähtub Issanda suust.
Üsna sageli unustame ära, kust on võetud see fraas "mitte ainult leivast". Ehk on mõeldud, et peaksin rääkima oma mõtetest, kuid mis meid tõsiselt üles ehitab, on ikkagi Issanda suu, sest, "inimene elab kõigest, mis lähtub Issanda suust". Aga meie suu?
Mis lähtub Issanda suust? Meie maailm loodi Jumala Sõna läbi. Kõik hea loodi Jumala Sõna läbi. Ka meie leib loodi issanda suu läbi. Me teame, mis on hea. Me teame, et Piibli lugemine on hea. Me teame, et Jumala loodus on hea. Me teame, et Jumala loodud viljad on head süüa. Me teame, et vaikuses kuulata Jumala häält on hea. Me teame, et sellest elada on hea. Kui inimene elab kõigest, mis lähtub Issanda suust, kas siis uuekssündinuna oleme ka meie lähtunud Issanda suust? Kui oleme, siis kuidas peaksime end üleval pidama? Mis peaks sellisel juhul lähtuma meie suust?
Me teame lapsest saadik, et me ei tohi teistele halvasti öelda. Lapsena mõistame, et me teeme halvasti ütlemisega teisele haiget. Hiljem lisandub teadmine, et ka suhted saavad niimoodi rikutud, siis tuleb arusaamine, kui tõsiseltvõetav sa oled, ja lõpuks saame ehk aru, et kui me halvasti ütleme, siis kõige suurem kannataja oleme me ise. „Mis inimesest välja tuleb, see rüvetab inimest.“ Mk 7:20
Me oleme kõik haiget saanud, kui keegi on meile nähvanud või vihjanud midagi, või on tagaselja jutud lõpuks sinuni jõudnud. Isiklikult olen seda järjest rohkem tajuma hakanud, kuidas minu sõnad võivad kellelegi mõjuda, ja sageli isegi siis, kui ma ei ole mõelnud mitte midagi halba. Tänu Jumala abile olen teinud oma sõnavalikus korrektuure. Kutsun üles ka teid, kallid lugejad, mõtlema selle peale, kuidas meie sõnad võivad mõjuda teistele, isegi kui me ei mõtle midagi halba. Jumal on meid kutsunud olema valguseks. Me ei saa olla valgus, kui me ei kontrolli end.
Kõik teavad, kui raske on purunenud suhet taastada, vahel on see isegi võimatu. Ei aita üksteise süüdistamine, see pigem süvendab halba olukorda. Peame olema Jumala ees õiglased, vajalik on hea suhe Jumalaga, aga ka teiste inimestega. Jumal saab meile andestada, kui meie andestame oma kaaslastele, kui meil on suhted korras maa peal. Ei ole mõtet siis oma suuga pilduda sõnu, mida sa hiljem kindlasti kahetsed.
Vähesed meist ei räägi kellestki tagaselja halba. Pean tunnistama, et olen rääkinud tagaselja ja vahel ei suuda end praegugi talitseda, kuid Jumalaga koos saan ka sellest probleemist võitu.
Miks on tagaselja rääkimine väga halb? Esiteks, kui räägitu jõuab lõpuks inimeseni, keda see puudutab, ei jõua see kunagi temani nii, nagu see alguses oli mõeldud, ja ilmselt on lisatud palju vürtsi. Teiseks, mitu suhet saab hetkega rikutud. Sa suhtud teistmoodi sellesse inimesse, kelle kaudu jutt sinuni jõudis, samuti saab hoobi suhe selle inimesega, kes jutu alustas. Kõik need vahepealsed inimesed, kes on seda juttu kuulnud ja edasi rääkinud, suhtuvad tagarääkijasse teistmoodi, ja ka temasse, kellest räägitakse. Kahju sünnib selle ahela kõigile linkidele.
Suutmatus kontrollida oma sõnu võib rikkuda meie maine, meie tõsiseltvõetavuse. Vahel me isegi ei mõista, kuidas meie sõnad on mõjuntaud hilisemaid suhteid. On lahkheli, kuid kuidas see tekkis ja millal, jääb saladuseks, sest keegi on väga haiget saanud. Kahjuks ei mõjuta see meie suhet ainult selle isikuga, kes haiget sai, vaid ka nendega, kes on teadlikud meie suhtumisest, meie sõnavalikust, meie kontrollimatusest. Igaüks meist saab enda juures korrektuure teha, palugem selleks Jumala armu.
Viimaseks. Kõige selle eest, mis me välja ütleme, peame ühel päeval Jumala ees vastutust kandma. Kas olete valmis oma sõnade eest vastutama? Mina ei ole. Õnneks on Jumal armuline Jumal ja andestab meile, kuid Ta saab meile andestada, kui meie oleme oma suhted korda seadnud. Pangem siis tähele, et kõik hea lähtub Issanda suust, aga ka meie enda suu võib olla teiste inimeste ülesehitamisel abiks, või tuua kahju. Milline on sinu suu?
Mairo Tutk on Haapsalu ja Kuresaare adventkoguduste piiblitööline