Paast kui parim dieet?

Avaldatud 26.2.2021, autor Allan Randlepp, allikas Meie Aeg

Paastumisel on pikad traditsioonid. Veepaastu on kasutatud tervistava ja vaimselt puhastava vahendina lausa tuhandeid aastaid. Paastumine on tihti seotud religioossete või spirituaalsete eesmärkidega. Kuid kas toidust ja joogist täielikult hoidumine on ka hea viis üleliigsetest kilodest vabanemiseks?

Kuigi paastumisena võidakse mõista hoidumist teatud liiki toidust, nt lihast, siis seekord tuleb juttu traditsioonilisemas mõttes paastumisest ehk hoidumisest igasugusest toidust ja joogist, v.a vesi.

Paastumine kaalulangetamise vahendina

Paastu kasutamisel kaalulangetamise meetodina ei ole võib-olla nii pikk ja väärikas ajalugu kui paastumisel laiemalt, kuid sellegipoolest ulatub see tänaseks mitme kümnendi taha. Üks põhjustest võib olla see, et ülekaalulisus ja rasvumine on moodsa aja epideemiad. 

Ma ei ole isiklikult kohtunud kellegagi, kes oleks üle 40 päeva paastunud. Ka Piiblis mainitud paastumise juhtumid ei ületa oluliselt 40 päeva. Kuid pikim teadaolev dokumenteeritud paast kestis tervelt 382 päeva. Jah, päeva, mitte tundi, ehk siis üks aasta ja 17 päeva.

Kõlab üsna meeleheitliku ettevõtmisena. Tegemist oli 27-aastase mehega, kes langetas selle ajaga arstide järelvalve all kaalu algse 207 kg pealt 82 kg peale. Terve selle perioodi ei söönud ta midagi, lubatud olid ainult kalorivabad joogid ning lisaks võttis ta vastavalt proovide tulemustele ja arstide ettekirjutusele vitamiine ja mineraale.

Pikemaid paaste meedikute järelvalve all on tehtud veelgi. Näiteks Ameerika Ühendriikide õhujõududes tehtud uuring, kus olid katsealuseks 25 meest. Enamusel neist oli ülekaalu vähemalt 45 kg ja neil ei olnud varasemalt õnnestunud teiste meetoditega kaalu langetada. Esimestel päevadel toimunud kiire kaalulangus tuli peamiselt vee arvelt ja 9 katsealust katkestas, kuid need, kes jätkasid, kaotasid peale paari nädalat paastumist keskmiselt 
0,5 kg rasva päevas.

Kõlab ju päris julgustavalt. Ja lisaks kaalukaotusele kaasneb paastumisega teisigi positiivseid aspekte. 

Paastumine tõstab motivatsiooni elustiili muutmiseks

Paastumine võib olla hea motivatsiooniallikas lootuse kaotanud ülekaalulistele. Näiteks raporteerisid ühes uuringus ülekaalulised katsealused peale esimest paari paastupäeva head enesetunnet ning varem lootusetuna tundunud ülesanne ülekaalust vabaneda tundus jälle realistlik.

Nimetatud uuringus osales 50 inimest, paastu pikkused varieerusid 4–14 päevani ja keskmine kaalulangus oli neil 1 kg päevas. Lisaks veele tarvitasid nad ka polüvitamiine.

Näljatunne kaob, pea on selge ja energiatase tõuseb

Kuigi paastu alguses võib tõusta ärrituvus, suureneda näljatunne, tähelepanu hajuda ning meeleolu ning töövõime langeda, siis ka nii lühikese kui 18-tunnise paastuga kaasneb lisaks negatiivsetele emotsioonidele ka mitmeid positiivseid kogemusi. Näiteks suurenenud saavutustunne, tasu, uhkus ja kontroll.

Artikkel jätkub Terve Elu Keskuse blogis, loe edasi...

Jaga Facebookis
Loe seotud teemal
Veel samalt autorilt
Veel samast rubriigist
Rubriigid
RSS
Veel huvitavat