5 kaalulangetamise nippi teismelistele

Avaldatud 26.9.2020, autor Allan Randlepp, allikas Meie Aeg

Teismeeas kiputakse ennast teistega võrdlema ja tajuma teravalt sotsiaalset survet näha välja mingil kindlal moel. Pole siis imestada, et paljud teismelised haaravad ohjad ja hakkavad (kujuteldavatest) liigsetest kilodest enda talupojatarkusega vabanema. Tulemuseks võib olla toitumishäire või eluaegne tervisekahjustus.

Õigesti lisakilodest vabanedes paraneb tervis ja tõuseb enesehinnang. Ka teismelistel on võimalik liigsetest kilodest ohutult vabaneda. Kuid mis hetkel võime öelda, et tegemist on liigsete kilodega, millest tuleb vabaneda? 

Mis on ülekaal?

Enda võrdlemine teistega, ebarealistlikud ootused oma välimusele ja kaalule on teismeeas paraku üsna levinud. Eriti tundlikud ollakse ülekaalu suhtes, kuid ei tohiks unustada ka mündi teist poolt, alakaalu.

Et püsida terve ja tugev, tuleb püsida normaalkaalus, vältides nii üle- kui ka alakaalu. Mõlemad lühendavad eluiga ning on seotud terviseriskidega. Kuna teismelise organism kasvab ja areneb hoogsalt, sõltub see toidust saadavatest toitainetest rohkem kui täiskasvanu organism, seega võib teismelise puhul lugeda alakaalu isegi ohtlikumaks kui kerget ülekaalu.

Kuidas siis aru saada, kas sinu kehakaal on normaalne või mitte? Selleks on mitmeid võimalusi. Üks levinumaid on kehamassiindeks (KMI). Selleks tuleb kehakaal kilodes jagada pikkuse ruuduga meetrites. 

Täiskasvanutel loetakse normaalkaaluks KMI-d vahemikus 18 kuni 24,9. Teismelistel tuleb meeles pidada, et lastele ja noortele on eraldi graafik KMI hindamiseks.

Näiteks 164 cm pikkuse ja 60 kg kaaluva inimese KMI=60/1,64x1,64=22,3, mis on täiskasvanu kohta normaalne tulemus, 14-aastasel lapsel jääks n-ö piiri peale, 11-aastasel lapsel oleks kerge ülekaal ja 8-aastasel lapsel rasvumine.

KMI plussiks on lihtsus. Oma pikkuse ja kaalu mõõtmine on kõigile koduste vahenditega jõukohane ning kui arvutusvalem tundub keeruline, siis internet on vastavaid kalkulaatoreid täis. 

Puuduseks on see, et KMI ei vasta küsimusele, kas normist suurem kaal tuleb rasvast või lihastest. Et sellest aru saada, tuleks mõõta keha koostist. Kuna suuremate lihaste vastu pole reeglina kellegi midagi, siis taandub küsimus enamasti rasvaprotsendi suurusele. 

Sarnaselt KMI normidega on rasvaprotsendi normid lastel ja täiskasvanutel erinevad.

Veelkord meeldetuletuseks, alakaalu vältimine on vähemalt sama oluline kui ülekaalu vältimine või isegi olulisem. Ülekaalulised saavad suurema tõenäosusega toidust vajalikud toitained kätte.

Alakaalulisus ei pruugi tähendada seda, et inimene sööb koguse või kalorite mõttes vähe. Võib täitsa olla, et süüakse vajalik energiakogus ära, aga suures osas on tegemist tühjade kaloritega ehk keha ei saa piisavalt toitaineid. 

Sellisel juhul ei pruugi alakaaluga võitlemisel burgeritest ja pitsadest, rääkimata maiustustest, palju abi olla. Selle asemel tuleks pilk pöörata vähem töödeldud, toitainerikkama toidu poole.

Järgnevalt viis soovitust teismelistele tervislikult normaalkaalus püsimiseks.

1. Sea endale realistlikud eesmärgid

Hinda oma KMI-d või rasvaprotsenti eelpool viidatud graafikute abil ja kui tuvastasid ülekaalu, siis hinga rahulikult sisse ja välja, loe kümneni ja istu maha. Ükskõik kui oluline üleliigsetest kilodest vabanemine võib tunduda, tuleks alati fookuses hoida tervislik elustiil, mitte kehakaalu vähendamine.

Tervislik elustiil, sh tervislik toitumine, aitab vältida mõlemat, nii üle- kui ka alakaalu, pakkudes samal ajal kehale kasvuks vajalikud toitained. Eriti ohtlikud on kiire kaalulangetamise eesmärgil ette võetud kalorivaesed dieedid ja paastumine. 

Minu soovitus on järgida järgnevaid elustiili soovitusi ning anda endale aega. Ma saan aru, et tihti tahaksime kohe väga heas vormis olla. Ja kui kohe ei saa, siis vähemalt nädala või paariga peaks ju ikka saama. Paraku ilma oluliste terviseriskideta ei saa! 

Anna endale rahulikult 90 päeva aega. Kui oled järjekindel, siis esimesi tulemusi näed kindlasti juba 2–3 nädala pärast, kuid püsivad muutused vajavad aega. Kaalulangetamise edukust ei mõõdeta sellega, kui kiiresti kaal langes, vaid sellega, kas ja kui kiiresti kaal uuesti tagasi tuli. 

Püsivate tulemuste saavutamiseks on vaja toitumisharjumuste ja elustiili muutust. Ükskõik kuidas või kui kiiresti õnnestub kaalu langetada, vaid kui naaseb elustiili juurde, mille käigus need kilod kogunesid, tulevad nad varem või hiljem tagasi.

Lisaks aitab laste ja teismeliste puhul aeg eesmärgi saavutamisel kaasa. Kuna organism kasvab ja areneb, siis enamasti kasvatakse üleliigsetest kilodest peale elustiili muutmist välja. Mingit kalorite piiramist pole vaja ette võtta.

2. Lõpeta magustatud jookide ja maiustuste tarbimine

Magustatud jookidest loobumine on üks lihtsamaid viise kaalu langetamiseks. Joogid nagu limonaad, mitmed spordijoogid, kaljad, magusad teejoogid, piima- ja jogurtijoogid, kahjuks ka enamus mahladest, kubisevad lisatud suhkrust.

Artikkel jätkub Terve Elu Keskuse blogis, loe edasi...

Jaga Facebookis
Veel samalt autorilt
Veel samast rubriigist
Rubriigid
RSS
Veel huvitavat