Miks peaksid iga päev rohelist salatit sööma?

Avaldatud 18.7.2020, autor Allan Randlepp, allikas Meie Aeg

Sissejuhatus

Sa sööd tõenäoliselt 200–300 grammi aedvilju päevas, vähemalt umbes nii palju sööb keskmine eesti inimene aiakraami. Mis sa pakud, kui palju sellest süüakse toorelt? Kui oled teadlik toituja, siis loodetavasti suurem osa. Puuviljade ja marjadega on lihtsam, sellest suurest valikust midagi ehk ikka maitseb ja meeldib. Lapsepõlvest on ehk meelde jäänud, et köögiviljad tuleb ka ära süüa, pidavat vist kasulikud olema. Kui jutt pöörab aga rohelise salati peale, siis krimpsutavad eriti suured mehepojad nina ja ütlevad midagi sellist, et see on jäneste toit ja lisavad vahel, et silo ma ei söö.

Just rohelised lehtköögiviljad ongi tänase loo peategelased. Toon välja mõned argumendid, miks võiks või peaks neid iga päev sees­pidiselt tarvitama. Ja kui sa just praanatoiduline (need on need, kes toituvad õhust ja armastusest) ei ole, siis on see jutt sulle oluline. Oled sa siis vegan, keto või paleousku või sööd nii nagu keskmine eesti talupoeg (mis siis, et talutöid ei pruugi enam tihti ette tulla). Just-just, kui sa mõtled, et sa teed palju füüsilist tööd või rassid jõusaalis ning sul on selle jäneste toidu asemel vaja päris toitu või valgupulbrit, siis on järgnev sulle eriti oluline.

Rohelised köögiviljad teevad sind tugevaks

Teadlased kinnitavad, et mida rohkem rohelisi taimi me sööme, seda tugevamad meie lihased on. Rohelised lehtköögiviljad sisaldavad palju vitamiine ja mineraale, mis aitavad kehal omandada valke ja aminohappeid. 

Üks ports lehtkapsast sisaldab rohkem kaltsiumit kui üks ports piima ja rohkem C-vitamiini kui üks apelsin. Rohelistes lehtköögiviljades sisalduvad fütotoitained nagu luteiin aitavad muuta hambad ja luud tugevaks. Samuti osalevad need lihaste ja kudede taastamisprotsessides.

Üks oluline aine, mida rohelistest lehtköögiviljadest saame, on kaalium. Kaalium aitab kasvatada lihaseid, osaleb süsivesikute ainevahetuses ja närviimpulsside edasikandmises. Kaaliumivajadus suureneb oksendamise ja kestva kõhulahtisuse korral, rohkel higistamisel ning ülemäärasel soola, kohvi, suhkru või alkoholi tarvitamisel. Nii et lisaks salati söömisele võiks ka mõned teised söömisharjumused üle vaadata, et kaaliumi liiga palju uriiniga välja ei läheks.

Veel üks oluline K-tähega aine, mida rohelistest lehtedest saame, on kaltsium. Kaltsium kuulub organismi luukoe, hammaste ja teiste kudede koosseisu, osaledes ainevahetuses ja tagades veresoonte seinte normaalse läbilaskvuse. Seda on vaja ka lihaste töö tagamiseks ja vere hüübimisprotsessides, vererõhu ja vere kolesteroolitaseme reguleerimiseks, neerude normaalseks funktsioneerimiseks jne. Kaltsiumipuudusele viitavad lihaste krambid, luude pehmumine ja hõrenemine. Head kaltsiumiallikad on tumerohelised taimeosad.

Lisaks aitavad rohelised köögiviljad tugevdada keha immuunsüsteemi, mis peab viirustega võitlema ja hoida tervena soolestiku mikrobioomi. Parimad rohelised köögiviljad sisaldavad ka A-, C-, B6- ja K-vitamiini, mis kõik on keha normaalseks tööks vajalikud.

Vähendavad vähiriski

Süües rohelisi lehtköögivilju, mis sisaldavad antioksüdante ja fütokemikaale, vähendad teatud liiki vähi riski. Nimetatud toitained võitlevad vabade radikaalide vastu, mis tulevad meid ümbritsevatest mürkidest ja keskkonnasaastest. Seega mõjub värske salati söömine sinu tervisele pikas perspektiivis positiivselt. 

Esialgsed uuringud, milles on uuritud roheliste köögiviljade, eriti roheliste lehtköögiviljade nagu spinat, rukola, lehtkapsas jt, aitavad peatada teatud vähirakkude paljunemist, nt rinna-, naha-, kopsu- ja maovähi puhul.

Antioksüdandid nagu karotenoidid, vitamiinid A, C ja E ning seleen kaitsevad rakke ja olulisi organeid nagu süda, silmad, maks jne.

Teevad sind ilusaks

Rohelistes köögiviljades leiduvad kiudained, vitamiinid, mineraalid ja fütokemikaalid tagavad vajalikud toitained sinu juustele ja nahale, andes neile loomuliku sära. Süües regulaarselt rohelisi köögivilju, saad vähendada keskkonnareostuse põhjustatud kiiret vananemist.

Artikkel jätkub Terve Elu Keskuse blogis, loe edasi...

Jaga Facebookis
Veel samalt autorilt
Veel samast rubriigist
Rubriigid
RSS
Veel huvitavat