Rain Siim: Tarkus algab alandlikkusest

Avaldatud 3.9.2018

Hingamispäeval, 1. septembril saadeti kogudustes üle Eesti õnnistussõnadega kooli nii koolilapsed kui ka õpetajad. Tallinna I koguduses pidas tarkusepäeva jutluse kogudusevanem Rain Siim.

Raini jutluse teema oli jumalakartus kui kogu tarkuse algus. „Tarkus algab alandlikkusest,” ütles Rain. „Tarkus on oskus kuulata Jumala häält ja sealt edasi Jumala juhtimise kuuldavõtmine. Seejärel tulevad muud oskused – tarkus elada.”

Raini sõnul on koolitarkus vaid väike osa sellest, mida Jumal on erinevatest tarkustest meile jaganud. „Koolitarkuse üksi tarkuseks nimetamisega ei maksa liiale minna, see on väike osa. Sellega suudetakse mõõta ja hindeid panna, kuid hilisemas elus on määravamad hoopis teised tarkused, näiteks inimestega suhtlemise tarkus,” rääkis Rain.

Rain väljendas soovi, et me oleksime selles osas ka tähelepanelikud õppijad, et me ei mõtleks tarkuse all ainult seda, mida koolis õpitakse. „Võib-olla on koolitarkus isegi väiksem osa kõigest tarkusest, mida Jumal meile tahaks jagada – nii enda kui inimestevaheliste suhete kohta.”

Enda kooliaega meenutades ütles Rain, et mäletada on palju, aga üks eredamaid õppetunde koolist on see, et hinded ei ole nii tähtsad. Elule tagasi vaadates on ta leidnud, nagu jutluseski mainis, et olulisemaks on saanud muud näitajad. Küll aga soovib Rain, et ka õpetajad saaksid teinekord hindeid, et ennast analüüsida. „Ma arvan, et oleks kasulik, kui õpetajatele ka hindeid pandaks ja sellest tehtaks ka järeldusi. Ka õpetajale võib mitterahuldava hinde panna.” Oma kooliajast meenutab Rain häid õpetajaid, kes andsid tundides huvitavaid mõtteid.

Rain, kelle poeg läheb viiendasse ja tütar teise klassi, peab heaks õpetajaks inimest, kel on elukogemus ja -tunnetus. „Paljud õpetajad kipuvad olema teoreetikud. On tuntav, kui õpetajal on sisuline kogemus õpetatavast materjalist. Üks hea õpetaja omadus, mis muudab aine kergesti õpitavaks, on see, kui õpetaja ei võta oma ainet surmtõsiselt, vaid oskab ka huumorit näha.” Teiseks hea õpetaja oluliseks tunnuseks peab Rain kannatlikku meelt: „Kannatlikult seletada on suur asi. Õpetamine eeldab ka empaatiatunnet. Kui õpilane tuleb midagi küsima, siis tuleb aru saada, kust õpilase küsimus tuleb, ja vastata, mõistes muret, millega küsima tuldi. Kui inimene tuleb küsima, või kui ta ka otse ei küsi, näitab see huvi. Sellele huvile vastamine nii, et küsija ei tunne ennast rumalana – küsija kardab, et ta näib rumalana – teebki õpetaja heaks.”

Oma esimesest koolipäevast mäletab Rain klassipildi tegemist koolimaja ees ja pinginaabri määramist tähestikulise nimekirja alusel.

Jaga Facebookis
Vaata seotud teemal
Loe seotud teemal
Veel samast rubriigist
Rubriigid
RSS
Veel huvitavat