Mõjuvõim patu üle

Avaldatud 26.3.2017, rubriik Päeva sõna

Ja vaata, tema juurde kanti üks halvatu, kes oli kanderaamil. Ja nende usku nähes ütles Jeesus halvatule: „Ole julge, poeg, sinu patud on sulle andeks antud!“ Matteuse 9:2

Siin pole tegemist pelgalt tervendamisega. Vastupidi, selle sündmuse kirevam tahk on, et Jeesus seostas tervendamise pattude andeksandmisega.

See seos ei jäänud mõnele „külastajale“ rahva hulgas märkamatuks. Matteuse 9:3 räägib, et kirjatundjad hakkasid peagi pomisema Jeesuse jumalateotuse kohta. Tuleb meeles pidada, et nemad kuulusid haritud inimklassi hulka. Kuna nad olid Moosese seaduse uurimise eksperdid, viidatakse Pühakirjas neile sageli kui seaduse õpetajatele. Hiljem on neil juhtiv osa Jeesuse kinnivõtmises ja kohtumõistmises. Aga hetkel süüdistavad nad Teda ainult Jumala teotamises. Luukas aitab nende mõtet paremini mõista, lisades selgituse: „Kes muu saab patte andeks anda kui ainult Jumal üksi?“ (Lk 5:21) Ühesõnaga, nad tabasid Jeesuse jumaliku eelisõiguse omastamiselt.

Üks koguduseelu õnnetuid tõsiasju on, et igas koguduses kipub olema oma „kirjatundjate“ seltskond. Need põrnitsevad vennad ja õed otsivad alati seda, mis on valesti. Ja nagu vanaaja kirjatundjaid, nii pimestab neidki nende hoiak, nii et nad ei saa positiivsed olla. Jeesuse inkvisiitoritel jäi hämmastava ime tähendus hoopiski mõistmata. Õigeusklikkusest haaratult polnud neil südant abivajava inimese suhtes. Traditsioonidele keskendumine takistab märgata nende silme ees toimuvat vaimulikku reaalsust. Nad nägid ja kuulsid vaid, et Jeesus andestas halvatule. Sellest piisas neile. Nüüd oli neil Tema vastu süüdistus, mis viis Ta viimaks ristile.

Jeesus mõistis nende teoloogiat. Ta teadis, et nad uskusid, et haige ei saa enne terveks, kui tema patud on andestatud, ja nende arvates võis seda teha ainult Jumal.

Ta oleks võinud diskreetsemalt käitudes probleemi vältida. Selle asemel pakkus Jeesus neile nii väite kui ka väljakutse, küsides: „Kumb on kergem, kas öelda: „Sinu patud on andeks antud!“ või öelda: „Tõuse püsti ja kõnni!“?“ (Mt 9:5)

See küsimus pani kirjatundjad raskesse olukorda. Iga suli võib ju väita, et andestab patte. Kuid ükski ei saa seda kinnitada. Halvatu tervendamine aga oli tõestatav ja jumalikkuse kinnitus.

Jeesus oli end tõestanud. Samas oli Ta allkirjastanud omaenda surma määramise käsu.

Jaga Facebookis