1 00:19:20,081 --> 00:19:25,164 Vaadates koolide ehituslikku välimust, need on võrreldamatud, 2 00:19:25,697 --> 00:19:28,947 kui võrrelda teie koole meie omadega... 3 00:19:30,610 --> 00:19:33,780 Ka meil on selliseid koole Etioopias nagu teil Eestis, 4 00:19:33,900 --> 00:19:36,317 kuid need on mõned erakoolid, 5 00:19:36,743 --> 00:19:40,326 kus käivad õppimas rikaste vanemate lapsed. 6 00:20:28,368 --> 00:20:31,305 Õpetaja : Loomulikult ma ei saa öelda, 7 00:20:31,425 --> 00:20:35,925 et meil on palju õppematerjali, mida klassis kasutada, 8 00:20:36,420 --> 00:20:40,920 lihtsalt laste jaoks välja panna, kui me neid õpetame. 9 00:20:41,192 --> 00:20:46,275 Õppematerjalidest on puudus, raamatukogu on suhteliselt tühi, 10 00:20:50,552 --> 00:20:54,635 võin isegi öelda, et seal on vaid mõned raamatud. 11 00:20:56,027 --> 00:20:57,444 Nendest ei piisa. 12 00:20:59,165 --> 00:21:03,748 Meil on õppematerjalide puudus, näiteks õpikute puudus. 13 00:21:05,669 --> 00:21:10,419 Meil on raamatukogu, kuid meil pole seal eriti raamatuid. 14 00:21:12,129 --> 00:21:17,462 Need õpikud on väga vajalikud nii õpilastele kui ka õpetajatele. 15 00:21:19,757 --> 00:21:22,738 Juhendavaid abimaterjale pole piisavalt, 16 00:21:22,858 --> 00:21:28,608 kuid õpetajatena me püüame vastavalt oma teemale luua oma materjalid, 17 00:21:32,722 --> 00:21:34,555 kuid sellest ei piisa. 18 00:21:35,574 --> 00:21:39,241 On asju, mis tuleks osta kuskilt hulgilaost, 19 00:21:40,769 --> 00:21:44,921 mida saaksime kasutada või õpilaste jaoks välja panna. 20 00:21:45,041 --> 00:21:47,776 Muideks, õpetamine ei ole lihtsalt rääkimine. 21 00:21:47,896 --> 00:21:50,818 Õpilased ei tohiks olla passiivsed osavõtjad. 22 00:21:50,938 --> 00:21:53,860 Meil tuleb midagi õpetada ka praktiliselt, 23 00:21:53,980 --> 00:21:58,480 kuid see pole abimaterjalide puudumise tõttu võimalik. 24 00:21:59,536 --> 00:22:04,869 Niisiis see on meie õpetamise/õppimise protsessis suur probleem. 25 00:22:13,342 --> 00:22:15,092 Meil on raamatukogu, 26 00:22:15,729 --> 00:22:19,225 kuid sellest raamatukogust õppimiseks ei piisa, 27 00:22:19,345 --> 00:22:22,262 sest meil on vaid kaks raamatukogu, 28 00:22:23,498 --> 00:22:26,498 kus mõlemas pole piisavalt raamatuid 29 00:22:29,535 --> 00:22:32,938 ning raamat antakse lugemiseks vaid üheks tunniks... 30 00:22:33,058 --> 00:22:37,808 üheks tunniks, mille järel saab raamatu järgmine õpilane. 31 00:22:48,490 --> 00:22:52,157 Jah, meil on linnas ja maal kokku 447 kooli, 32 00:22:54,152 --> 00:22:57,152 ühest Wolayta regiooni otsast teise, 33 00:22:58,789 --> 00:23:02,206 teenides rohkem kui 1,7 miljonit inimest. 34 00:23:05,245 --> 00:23:08,662 Koole meil on ja koolid on üldiselt head, 35 00:23:09,831 --> 00:23:11,748 kuid esineb ka puudusi. 36 00:23:14,651 --> 00:23:19,318 Arvan, et ehituse kvaliteet peab olema hea igal tasemel, 37 00:23:21,955 --> 00:23:25,872 kuid mõned koolid on meil kehvema kvaliteediga. 38 00:23:26,450 --> 00:23:28,700 Ja see pole ainus probleem, 39 00:23:29,066 --> 00:23:31,983 vaid puudus on ka koolidest endist. 40 00:23:32,299 --> 00:23:35,323 Lähtuvalt kogukonna vajadustest on koole liiga vähe. 41 00:23:35,443 --> 00:23:38,110 Nendest 447-st koolist ei piisa. 42 00:23:40,394 --> 00:23:43,977 Koole on rahvaarvust lähtuvalt juurde vaja. 43 00:24:06,858 --> 00:24:09,372 Mõned on head ja mõned on halvad. 44 00:24:09,492 --> 00:24:11,291 Näiteks riiklikud koolid. 45 00:24:11,411 --> 00:24:14,078 Kõik riiklikud koolid on halvad, 46 00:24:14,299 --> 00:24:17,466 sest valitsus ei maksa neile piisavalt 47 00:24:22,461 --> 00:24:26,128 ning nad kunagi ei õpeta õpilasi väga hästi. 48 00:24:39,500 --> 00:24:42,386 Meil on parimad standardid, õppemeetodid, 49 00:24:42,506 --> 00:24:45,287 alustades kas või koolide füüsilisest välimusest, 50 00:24:45,407 --> 00:24:47,657 meil on parimad standardid. 51 00:24:48,157 --> 00:24:53,407 Peamine küsimus on, et kes järgib neid standardeid täiuslikult? 52 00:24:53,914 --> 00:24:58,497 Võite märgata, et mõned omanikest, võiksin isegi öelda, 53 00:24:59,201 --> 00:25:02,784 et enamus erakoolide omanikest on ärimehed. 54 00:25:03,084 --> 00:25:05,751 Isegi neil endil puudub haridus. 55 00:25:06,079 --> 00:25:10,579 Niisiis, nad näevad seda ettevõtmist nagu poepidamist. 56 00:25:10,854 --> 00:25:14,354 Nende harjumuseks on teenida vaid kasumit. 57 00:25:15,674 --> 00:25:19,870 Kuid haridustegevus pole nagu iga teine äritegevus. 58 00:25:19,990 --> 00:25:21,697 Sul tuleb rohkem investeerida 59 00:25:21,817 --> 00:25:26,567 ing sa ei teeni ainult raha – sa lood tulevast põlvkonda. 60 00:25:27,148 --> 00:25:30,148 Seda nad ei mõista. Võin seda öelda. 61 00:25:32,530 --> 00:25:37,009 Ma ei järelda, et kõik erakoolide omanikud on sellised, 62 00:25:37,129 --> 00:25:39,796 kuid see paistab üldiselt silma. 63 00:25:41,610 --> 00:25:44,500 On selgesti näha, kui palju on neid, 64 00:25:44,620 --> 00:25:46,537 kes omandavad haridust. 65 00:25:47,225 --> 00:25:50,818 Kui võrrelda seda koolide arvuga, siis see number on suur. 66 00:25:50,938 --> 00:25:52,922 Ja valitsus teeb pingutusi, 67 00:25:53,042 --> 00:25:57,087 et kõigile neile inimestele kvaliteetset haridust võimaldada, 68 00:25:57,348 --> 00:26:01,098 kuid ka erakoolide tugi ja osalus on vajalik. 69 00:26:03,526 --> 00:26:07,776 Meie riigis on hea haridus- ning koolituspoliitika. 70 00:26:08,019 --> 00:26:11,769 Kogu praegune haridussüsteem rajaneb sellele. 71 00:26:12,699 --> 00:26:15,260 Ning selle poliitika ellurakendamiseks 72 00:26:15,380 --> 00:26:19,463 on meil olemas strateegiad, programmid, projektid 73 00:26:20,749 --> 00:26:23,249 ning erinevat laadi tegevused. 74 00:26:24,914 --> 00:26:28,914 Parim, mida valitsus teinud on, on toetada seda, 75 00:26:29,267 --> 00:26:32,517 et need tegevused kättesaadavaks muuta. 76 00:26:35,588 --> 00:26:40,255 Näiteks haridus meie riigis on kuni 10. klassini tasuta. 77 00:26:41,060 --> 00:26:45,310 Vanemad ei pea oma laste õpingute eest tasu maksma. 78 00:26:47,800 --> 00:26:51,383 Valitsus katab laste eest kõik hariduskulud 79 00:26:56,066 --> 00:26:59,149 ning iga kooli tegevuseks eraldatakse 80 00:26:59,343 --> 00:27:02,760 suur osa vahenditest valitsuse eelarvest. 81 00:27:05,569 --> 00:27:10,652 On mõistetav, et kui kool kuulub riigile, siis on see avalik. 82 00:27:11,419 --> 00:27:13,934 Võin öelda, et valitsusel lasub kohustus 83 00:27:14,054 --> 00:27:16,364 võimaldada haridus igale inimesele. 84 00:27:16,484 --> 00:27:18,360 Omades sellist motiivi, 85 00:27:18,480 --> 00:27:21,421 või kui valitsusel on selline kohustus, 86 00:27:21,541 --> 00:27:26,041 siis on arusaadav, et mida rohkem inimesi käib koolis, 87 00:27:26,440 --> 00:27:29,773 seda vähem on kasutamiseks õppematerjale 88 00:27:30,979 --> 00:27:33,727 ning seda väiksem on õpilaste efektiivsus. 89 00:27:33,847 --> 00:27:35,180 See on märgatav. 90 00:27:35,567 --> 00:27:40,141 Kui sul on klassis 40 õpilast või 20 õpilast, on vahe märgatav. 91 00:27:40,261 --> 00:27:45,594 Õpetaja saab kontrollida igat õpilast, kui neid on klassis vähe. 92 00:27:48,576 --> 00:27:52,659 Ma ei usu, et see madalam kvaliteet on vältimatu. 93 00:27:55,458 --> 00:28:00,125 Me püüame, valitsus püüab sellest probleemist üle saada. 94 00:28:01,061 --> 00:28:04,744 Kas rääkisin teile, et valitsus tegi väga head tööd 95 00:28:04,864 --> 00:28:07,037 "Teadlikkuse tõstmise programmi" raames? 96 00:28:07,157 --> 00:28:10,125 Inimesed saadavad nüüd oma lapsed kooli. 97 00:28:10,245 --> 00:28:11,952 Oleme selles staadiumis. 98 00:28:12,072 --> 00:28:15,905 Nüüd on fookuses hariduse kvaliteedi tõstmine. 99 00:28:16,086 --> 00:28:19,016 Meie eesmärk on tõsta hariduse kvaliteeti. 100 00:28:19,136 --> 00:28:21,262 Selle saavutamiseks teeme kõvasti tööd 101 00:28:21,382 --> 00:28:25,965 ning saavutame selles valdkonnas ka väga häid tulemusi. 102 00:29:32,236 --> 00:29:36,433 Füüsika, matemaatika ning keemia on minu jaoks rasked, 103 00:29:36,553 --> 00:29:41,053 sest me õpime inglise keeles. Me ei õpi oma emakeeles. 104 00:29:41,921 --> 00:29:45,465 Selliste õppeainetega nagu kodaniku- ja ühiskonnaõpetus, 105 00:29:45,585 --> 00:29:49,502 geograafia, bioloogia, nendega saan ma hakkama. 106 00:29:57,225 --> 00:30:00,558 Pole oluline, kas nad on head või mitte! 107 00:30:02,001 --> 00:30:04,334 Mida me neilt ootame on see, 108 00:30:04,760 --> 00:30:09,677 et nad oleksid võimelised ennast inglise keeles väljendama. 109 00:30:18,094 --> 00:30:20,233 Meie riigis, kui minna Addisi, 110 00:30:20,353 --> 00:30:22,853 praegusel ajal siis igal pool, 111 00:30:23,101 --> 00:30:25,601 eriti aga algklasside tasemel, 112 00:30:25,816 --> 00:30:28,891 antakse haridust nende sünnipärases keeles. 113 00:30:29,011 --> 00:30:33,268 See tähendab, et õpilased õpivad oma ülesandeid oma emakeeles. 114 00:30:33,388 --> 00:30:38,388 Näiteks, Volaitas õpivad lapsed algklassides volaita keeles, 115 00:30:38,757 --> 00:30:43,590 kui minna Sidamasse, kus on üks teine, lõunapoolne rahvas, 116 00:30:45,311 --> 00:30:49,144 siis õpivad lapsed algklassides sidama keeles, 117 00:30:49,335 --> 00:30:51,002 kui minna Amharasse, 118 00:30:51,160 --> 00:30:54,993 siis õpivad lapsed algklassides amhara keeles. 119 00:31:24,332 --> 00:31:28,832 Ja mujal antakse emakeelt kui õppeainet ka kesktasemel 120 00:31:29,625 --> 00:31:33,212 ja ka kolledži tasemel ning ülikooli tasemel. 121 00:31:33,332 --> 00:31:37,749 Seega õppimine oma emakeeles teeb ka praegu edusamme, 122 00:31:39,589 --> 00:31:43,589 sest oma keele kasutamine, oma keele laiendamine 123 00:31:44,645 --> 00:31:48,395 on üks nendest inimeste ja kodanike õigustest 124 00:31:48,950 --> 00:31:51,867 vastavalt meie riigi põhiseadusele. 125 00:31:54,147 --> 00:31:56,397 Seega, me tegeleme sellega. 126 00:31:57,236 --> 00:32:01,486 Kuid laialdane inglise keeles õpetamine ja õppimine 127 00:32:01,751 --> 00:32:03,703 ei ole meie praegune eesmärk. 128 00:32:03,823 --> 00:32:05,809 See on aastate tagune praktika. 129 00:32:06,326 --> 00:32:11,909 See võeti kasutusele meie praeguse haridussüsteemi loomise alguses, 130 00:32:12,176 --> 00:32:15,843 kus me peamiselt tegutsesime inglise keeles, 131 00:32:19,664 --> 00:32:23,997 kuid see pole meie praegune, vaid mineviku praktika. 132 00:32:28,276 --> 00:32:33,155 Aga inglise keele kõrval arendame ka oma rahvuslikke keeli: 133 00:32:33,275 --> 00:32:37,108 rahvuslikus keeles õpe kuni ülikooli tasemeni. 134 00:32:50,304 --> 00:32:54,304 Meie põhiseaduses, mis on maa ülimaks seaduseks, 135 00:32:54,424 --> 00:32:58,757 meie maa peamiseks seaduseks, räägitakse haridusest. 136 00:33:02,050 --> 00:33:05,300 See deklareerib, et see on kõigi õigus. 137 00:33:05,605 --> 00:33:07,688 See on üks põhiõigustest. 138 00:33:08,417 --> 00:33:12,667 Igal lapsel soost olenemata on õigus saada haridus. 139 00:33:14,780 --> 00:33:15,863 Seda esiteks. 140 00:33:16,463 --> 00:33:20,130 Ja kui vaadata mõningaid teisi riigi seadusi 141 00:33:20,959 --> 00:33:22,792 – meil on veel seadusi 142 00:33:23,065 --> 00:33:26,327 – siis näiteks igal vanemal, igal hooldajal, 143 00:33:26,447 --> 00:33:30,780 igal õpetajal on kohustus õpetada ja juhendada last, 144 00:33:31,115 --> 00:33:33,032 kes on tema vastutusel. 145 00:33:33,266 --> 00:33:34,599 See on kohustus. 146 00:33:56,689 --> 00:33:59,671 Etioopias on haridusel suur väärtus. 147 00:33:59,791 --> 00:34:04,624 Pean silmas väärtust, mille inimesed omistavad haridusele. 148 00:34:04,929 --> 00:34:08,512 Pole teist võimalust sissetuleku saamiseks, 149 00:34:11,382 --> 00:34:15,064 kui et pead vaeva nägema ning pead olema haritud. 150 00:34:15,184 --> 00:34:20,684 Sinu teadmised on need, mis annavad sulle mingisuguse sissetuleku. 151 00:36:56,672 --> 00:37:01,922 Koolis käimine on raske, sest see asub minu kodust väga kaugel. 152 00:37:05,190 --> 00:37:10,023 Saab ka autoga (bussiga), kuid kui juhtub olema õnnetus... 153 00:37:12,492 --> 00:37:14,075 nii on raske elada. 154 00:37:21,707 --> 00:37:26,540 Enamusel juhtudest püüame ehitada kolledžeid või ülikoole, 155 00:37:29,055 --> 00:37:32,805 kuid õppimine saab alguse madalamast astmest. 156 00:37:34,018 --> 00:37:37,435 Ülikooliharidust võib omandada igal pool, 157 00:37:39,261 --> 00:37:42,761 kui on olemas selleks vajalik baasharidus. 158 00:37:43,192 --> 00:37:46,359 Seega, esmane vajadus on välja töötada 159 00:37:46,845 --> 00:37:50,012 kvalifitseeritud algharidus Etioopias. 160 00:37:54,192 --> 00:37:59,859 Hariduse omandamise suurimaks saavutuseks on õpilaste kooliskäimine. 161 00:38:07,365 --> 00:38:11,698 See tähendab, et 15 või 20 aastat tagasi käis koolis 162 00:38:14,761 --> 00:38:17,094 mitte rohkem kui 20% lastest 163 00:38:26,605 --> 00:38:31,272 – kõikidest kooliealistest lastest käis koolis vaid 20%. 164 00:38:32,687 --> 00:38:35,854 Kuid nüüd, üldiselt, käib algklassides 165 00:38:36,057 --> 00:38:40,640 peaaegu 100% kooliealisest elanikkonnast, peaaegu 100%. 166 00:38:42,231 --> 00:38:43,564 Ma näen andmeid. 167 00:38:45,089 --> 00:38:49,172 Hariduse kättesaadavus on rohkem kui 95% kõigile, 168 00:38:52,245 --> 00:38:54,995 eriti aga alghariduse valdkonnas. 169 00:38:55,429 --> 00:38:58,429 Ma tean, et siin käivad kõik koolis, 170 00:38:59,176 --> 00:39:02,343 ma tean, et kõik lapsed käivad koolis. 171 00:39:03,293 --> 00:39:06,126 Kuid koolide arv on väga piiratud. 172 00:39:06,335 --> 00:39:10,085 Sellest tuleneb, et koolid on ülerahvastatud, 173 00:39:11,389 --> 00:39:14,889 mis ohustab tugevasti hariduse kvaliteeti. 174 00:39:33,340 --> 00:39:35,923 Praegustest koolidest ei piisa. 175 00:39:36,612 --> 00:39:38,695 Koolimaju on juurde vaja. 176 00:39:41,483 --> 00:39:45,566 Sellepärast on olemasolevaid koole vaja laiendada 177 00:39:46,210 --> 00:39:49,094 ning uusi juurde ehitada nii alghariduse 178 00:39:49,214 --> 00:39:52,547 kui ka keskhariduse vajaduste katmiseks. 179 00:39:53,641 --> 00:39:55,391 Praegustest ei piisa. 180 00:39:56,631 --> 00:39:59,048 Juurdeehitustest ka ei piisa. 181 00:40:10,688 --> 00:40:14,554 Loomulikult, minevikus meil ei olnud tasakaalu 182 00:40:14,912 --> 00:40:19,079 linnas ning maapiirkondades asuvate koolide vahel. 183 00:40:23,288 --> 00:40:26,788 Kuid me tegeleme selle tasakaalustamisega. 184 00:40:27,169 --> 00:40:30,669 Ja sellepärast, olen seda ka varem öelnud, 185 00:40:33,628 --> 00:40:38,295 on meil täna samal tasemel koole nii maal kui ka linnas. 186 00:41:29,673 --> 00:41:31,923 Minu klassis on 47 õpilast. 187 00:41:34,117 --> 00:41:38,200 Ning kõik need õpilased on väga tugevad õpilased, 188 00:41:38,934 --> 00:41:41,934 see tähendab, et nad õpivad kõvasti. 189 00:41:48,200 --> 00:41:50,201 Minu vanemad ja minu sõbrad, 190 00:41:50,321 --> 00:41:53,488 kõik on õnnelikud, kui ma koolis käin, 191 00:41:54,099 --> 00:41:56,432 sest koolis on, mida õppida. 192 00:41:59,954 --> 00:42:01,871 Haridus on väga tähtis. 193 00:42:02,567 --> 00:42:04,650 Sest kui sa oled haritud, 194 00:42:06,597 --> 00:42:10,014 võid kõike teha ja sa saad eluga hakkama. 195 00:42:12,865 --> 00:42:16,698 See tähendab, et sa võid elada ilma sõltumata, 196 00:42:17,076 --> 00:42:19,243 sa võid elada iseseisvalt. 197 00:42:27,472 --> 00:42:32,139 Ta ütles, et varem me ei pidanud haridust nii oluliseks, 198 00:42:34,771 --> 00:42:39,271 aga nüüd, kui minu tütrest sai tubli ja tugev õpilane, 199 00:42:39,590 --> 00:42:44,507 lõpetasin ka mina keskkooli ning sain diplomi, tema pärast. 200 00:42:45,251 --> 00:42:47,751 Aga nüüdseks, mitte küll kõik, 201 00:42:48,059 --> 00:42:51,604 aga siiski on inimesed haridusest heas mõttes teadlikud. 202 00:42:51,724 --> 00:42:54,226 Just haridus on see, mis on hea, 203 00:42:54,346 --> 00:42:57,763 sest ilma hariduseta pole meil võimalusi. 204 00:42:58,916 --> 00:43:02,666 Ilma hariduseta ei saa tööd, ilma hariduseta, 205 00:43:04,771 --> 00:43:07,854 ilma rahata, ei saa rajada perekonda. 206 00:46:13,973 --> 00:46:18,399 Kui sa soovid meie maad aidata, siis selleks on palju võimalusi. 207 00:46:18,519 --> 00:46:20,692 Üks võimalus on aidata uuendada meie koole 208 00:46:20,812 --> 00:46:23,881 teiseks on võimalik varustada meie koole õppematerjalidega, 209 00:46:24,001 --> 00:46:27,995 et konkreetse kooli õpilased võiksid saada kvaliteetse hariduse. 210 00:46:28,115 --> 00:46:31,272 Ja samuti võid sa pakkuda meile oma teadmisi. 211 00:46:31,392 --> 00:46:33,944 Võimalusi on palju, et kui sa soovid aidata, 212 00:46:34,064 --> 00:46:36,843 kui sa soovid selle riigi heaks midagi teha, 213 00:46:36,963 --> 00:46:39,321 just eestlasi silmas pidades, 214 00:46:39,441 --> 00:46:40,822 kui sa oled sellest huvitatud, 215 00:46:40,942 --> 00:46:44,049 on meie riigis võimalik hariduse edendamiseks 216 00:46:44,169 --> 00:46:46,419 mitmel viisil kaasa aidata. 217 00:46:47,108 --> 00:46:50,608 Suur väljakutse on õppematerjalide puudus, 218 00:46:51,320 --> 00:46:56,070 näiteks meie koolide raamatukogud ei ole hästi varustatud 219 00:46:56,416 --> 00:46:58,499 või hästi organiseeritud. 220 00:46:58,664 --> 00:46:59,914 Õpikute puudus. 221 00:47:00,487 --> 00:47:04,487 Eriti on puudu õpikutest erinevatele klassidele. 222 00:54:27,618 --> 00:54:29,118 Ma soovin saada... 223 00:54:30,150 --> 00:54:31,317 lennukijuhiks. 224 00:54:37,866 --> 00:54:42,533 Ja ma soovin matemaatikat ja füüsikat väga hästi õppida. 225 00:54:50,407 --> 00:54:54,740 Kõik riigi kodanikud peaksid saama võimaluse õppida. 226 00:54:55,369 --> 00:54:58,202 See on üks riigi peamisi eesmärke. 227 00:54:59,820 --> 00:55:02,820 Ja praegu me teeme selle nimel tööd. 228 00:55:09,740 --> 00:55:13,657 Ainus viis vaesusest pääseda on hariduse kaudu. 229 00:55:22,186 --> 00:55:25,269 Tulevikus ma soovin aidata oma riiki. 230 00:55:29,393 --> 00:55:31,726 Ja ma soovin aidata haigeid!